Sparbankerna i topp i den årliga kundundersökningen

Det blir guldmedalj i kundnöjdhet för Sparbankerna bland företagskunder, och silvermedalj bland privatkunder, när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) rapporterar resultatet av den årliga branschundersökningen.

Årets undersökning visar att frågor om samhällsansvar och hållbar utveckling blir allt viktigare för kundupplevelsen också i bankbranschen. Att Sparbankerna kniper förstaplatsen bland företagskunder och andraplatsen bland privatkunder tycker Mikael Bohman är ett kvitto på att Sparbanksidén uppskattas runt om i Sverige.

- Sparbanksidén innebär att vi Sparbanker erbjuder mer än ekonomisk rådgivning, lån och sparande. Vi arbetar hållbart och långsiktigt, och ger tillbaka på olika sätt till regionerna där vi är verksamma. För oss på Sparbanken Västra Mälardalen innebär det bland annat att vi varje år avsätter delar av vinsten
till bra saker just här, i Köping, Arboga och Kungsör, berättar Mikael Bohman.

Sparbanksbonus, sponsring av föreningsliv och kultur, och bidrag till projekt och idéer är några exempel. Under pandemin, då många aktiviteter och evenemang ställdes in på grund av coronaviruset, har Sparbanken Västra Mälardalen till exempel delat ut surfplattor till äldreboenden i Västra Mälardalen, köpt in lokalproducerad handsprit som skänkts till vården, företag och föreningar, delat ut en extra miljon i Föreningsstöd till lokala föreningar, samt delat ut en extra Sparbanksbonus för att
gynna lokal handel lite extra. Sparbanken lägger också resurser i regional och hållbar utveckling genom Västra Mälardalen i Samverkan (ViS).

- Dessa insatser är möjliga eftersom vi är en Sparbank som drivs på ett annorlunda sätt än många andra banker. I dagsläget finns det 59 Sparbanker, runt om i Sverige. De fungerar alla på ungefär samma sätt, med samma värdegrunder och samma Sparbanksidé som grundtanke, säger Mikael Bohman.