Om du inte kan göra det du ska i internetbanken, kan det bero på att du inte har rätt behörigheter. Kontakta behörighetsadministratören på ditt företag för att säkerställa att du har de behörigheter du behöver.
Användare kan ha olika status och du ser användarnas status i översikten Användare i internetbanken.
Aktiv – En användare som antingen har obegränsad behörighet eller begränsad behörighet. Användaren kan använda internetbanken.
Spärrad – En användare som är spärrad kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören kan spärra och ta bort spärr på användaren under fliken ”Användardetaljer”.
Nekad – Om en firmatecknare inte godkänner användaren inom 30 dagar får användaren status nekad. Behörighetsadministratören måste då ta bort användaren manuellt och lägga in användaren igen.
Förfallen – Om giltighetstiden har gått ut får användaren status förfallen. Användaren kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören kan förlänga giltighetstiden för användaren under fliken ”Användardetaljer”.
Inaktiv – En användare som lagts in som begränsad men ännu inte blivit tilldelad behörighet är inaktiv. Användaren kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören behöver lägga till behörighet till användaren för att användaren ska få åtkomst till internetbanken.
Väntande – En användare som ännu inte blivit godkänd av firmatecknaren har status väntande och kan inte logga in.
För att lägga till en användare i internetbanken behöver företaget finnas registrerat i Bolagsverket.
Företagets firmatecknare ska finnas inlagda som användare i internetbanken (med behörighet ”Se konto och avtal” alternativt med obegränsad behörighet). Om ett företag har flera firmatecknare kan det krävas gemensamt godkännande av den nya användaren.
Det går inte att signera avtal om det nyligen gjorts ändringar i Bolagsverket kopplat till företaget eller om det finns pågående ärenden hos Bolagsverket. Det går inte heller att lägga till användare som har skyddad identitet.
Kontakta ditt bankkontor för att få hjälp att lägga till användaren.
För en enskild firma blir avtalet tillgängligt att slutsignera i den privata profilen av internetbanken under sektionen "Avtal att godkänna".
För övriga företag finns avtalet tillgängligt efter det att behörighetsadministratören lagt upp användaren. Avtalet finns tillgängligt för firmatecknaren under rubriken ”Avtal att godkänna” på internetbankens startsida och i appen för företag.
Avtalet måste signeras av firmatecknaren inom 30 dagar. Under den perioden kommer användarens status att vara Väntande.
Om avtalet inte har signerats efter 30 dagar så kommer avtalet försvinna och användarens status kommer ändras till Nekad. Användaren behöver då tas bort och sedan läggas till igen.
Om du är behörighetsadministratör i företagets internetbank och vill ändra din ID-metod för att logga in från företagskopplad dosa till BankID eller säkerhetsdosa, måste en annan firmatecknare ordna det. Om det inte finns någon annan firmatecknare kan du ändra detta på ett bankkontor. Om det är två firmatecknare i styrelsen behöver båda dessa finnas med i internetbanken för att kunna lägga till nya företagsanvändare (det gäller även om man tecknar ”var för sig”).
Det finns en guide där vi samlat alla behörigheter i internetbanken för att du ska få en överblick och kunna bedöma vilka behörigheter som passar ditt företag. Det finns också exempel på behörigheter för olika roller i ett företag.
Användare och behörigheter - guider
Du har fått ett meddelande i internetbanken om att det finns uppgifter att uppdatera. Du behöver rätt behörighet för att kunna svara på frågorna.
Med jämna mellanrum ber vi er att svara på frågor om er verksamhet och om tjänsterna ni använder hos oss. Det gör vi eftersom vi enligt penningtvättslagen är skyldiga att ha uppdaterad information om våra kunder och deras ekonomi.
För att besvara frågorna i internetbanken krävs att företaget har en användare i internetbanken med behörigheten ”Fylla i och uppdatera kundkännedomsuppgifter”. Även användare med ”Obegränsad behörighet” i internetbanken kan besvara frågorna.
Det kan vara bra att känna till att en användare som har någon av dessa behörigheter får tillgång till frågorna och till all information som vi lagrat om ert företag där, inklusive ägarstruktur och andra potentiellt känsliga uppgifter.
Om det finns många användare i företaget som ska ha samma uppsättning av behörigheter så kan behörighetsmallar vara ett bra verktyg. Behörighetsadministratören skapar mallarna och lägger till användare. Ändringar som sker i mallen slår igenom på alla användare som är kopplade till mallen.
En användare kan endast vara kopplad till en behörighetsmall åt gången men samtidigt ha flera individuella behörigheter. Om mallens villkor och de individuella behörigheternas villkor är motstridiga, gäller alltid mallens villkor över de individuella villkoren.
Läs mer i Guide: Att använda behörighetsmallar.
En förutsättning för att använda behörighetsmallar är att företaget har funktionen Utökad hantering av behörighet. Saknas menyvalet “Behörighetsmallar” i internetbanken behöver funktionen aktiveras av banken.